Kategorier
Ballong HAB

Uppdatering HAB-projektet 1:a juni

HAB

En liten uppdatering på hur vårat HAB projekt fortlöper.

Vi har fått en mkt bra personlig kontakt på transportstyrelsen där vi har
erhållit den realistiska utgången på om vi lämnar in en ansökan att sända
upp en höghöjdsballong här nere i SM7.

Man skall vara medveten om att så fort man lämnar in en ansökan kostar det
pengar även om man får avslag. Lämnar vi in en ansökan med uppsändning från
SM7 är det med 95% sannolikhet avslag. Lämnar vi in från värmlandsrutan
( Torsby-Fredriksberg-Evertsberg-Transtrand- tillbaka till Torsby) så ökar
chanserna rejält.

Det hade varit väldigt bra att börja i SM7 då vi redan har startteam färdigt
och lätt kan ställa om ifall vi får framflyttat datum. (Man kan få några
chanser på samma tillstånd om det är vädret som ställer till det men inte
eget slarv eller dålig planering).

Som läget ser ut nu har vi köpt in några Väderballonger från SMHI och har
även lättvikts APRS tracker med GPS och sändare säkrat för projektet. Det
finns även en GSM/GPS tracker som backup om man skulle vilja ha med den för
eftersök där det finns GSM täckning. (50 gr).

Gas ordnas från den lokala leverantören.

Nästa steg kommer att bli under sommaren då några testfyllningar av ballong
utan last kommer att ske samt även med hjälp av en digitalvåg och
specialadapter kunna mäta lyftkraften exakt för att med säkerhet kunna
beräkna flyghöjd och beräknad landning.

Mest troligt går det iväg någon ballong vid dom försöken.

Det som vi skulle vilja uppnå vid ett positivt tillstånd från
transportstyrelsen är dels någon beacon samt en APRS sändare med
positionsangivelse via 144 MHz. Vi planerar även att kunna sända SSTV
bilder från hög höjd. Dom bilderna och positionsangivelse skall alla
intresserade i täckningsområdet med en VHF radio samt dator och ljudkort
kunna te emot med hjälp av några gratisprogram.

Det som känns mest osäkert runt allt detta är möjligheterna att få tillstånd
i Sverige jämfört med England där det verkar att gå väldigt lätt trots
större tryck på flygledningen.

Vi återkommer.

mvh Håkan SM7WSJ

Av SM0TGU

Webmaster and member of the AMSAT-SM steering group.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *